پرتوآ _ پرثوآ

پرتوآ هنر رزم باستان پهلوانان ایران زمین

پرتوآ _ پرثوآ

پرتوآ هنر رزم باستان پهلوانان ایران زمین

پرتوآ _ پرثوآ
طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

1- ازمون تکنیکهای: اوم, p2 , p1.

2- استاژ تکنیک : اوم.

3- مسابقه : ذات ما.

4- مسابقه : بین باشگاهی به سبک نیمه ازاد.

5- استعداد یابی و هنر های فردی.

6- همایش پرتوا کاران استان و اجرای نمایش.

تاریخ برگذاری هر یک از برنامه های فوق متعاقبا اعلام خواهد شد.

  • r - - r

بنیانگذار پرثوآ در استان قم

استاد روح الله رستمی مربی و داور بین المللی پرثوآ

مسئول کونگ فو پرتوای استان قم
باشگاه ها:
1- قم- نیروگاه- 16متری ولیعصر- مجتمع فرهنگی ورزشی شهید زین الدین 9الی10:30شب.

2-قم- شهرک مهدیه- خیابان خجسته- باشگاه شهدای گمنام7الی8:30عصر.

  • r - - r

اصطلاحات ضربات و حرکات در کونگ فو پرتوآ

  • r - - r

شالبند سفید – شالبند سبز – شالبند قهوه ای – شالبند مشکی – شالبند سرخ

1.شالبند سفید:

شالبند سفید یعنی درجه ی همراهی که هنرآموز از ابتدا با فرمولهای علمی و اصولی ورزش و در جهت تربیت جسم و روان خود اغاز مینماید.این مرحله به معنی آشنائی همراه با مقدمات فنون پرتوآ است و این مرحله دارای فنون متنوع رزمی است و هنر جو از هر حیث و هر جهت آماده رزم و فراگیری حرکات سخت و طاقت فرسا ست.

2.شالبند سبز:


شالبند سبز مرحله ی راهدانی است هنرآموز پس از طی مراحل هفتگانه پرتوآ به شالبند سبز رهنمون می شود, شالبند سبز یعنی درک احوال بدن و دریافت راه و رسم تربیت جسم و روح است. شالبند سبز روئییدن در فضای جسمی و فکری است .شالبند سبز ورود به عالم فعالیت که راهدانی رابه همراه دارد.شالبند سبز درک مقام تعلیم پرتوآ به علاقمندان آن است و این مرحله خود گویای عروج اندیشه بسوی اندیشیدن برتر است.

 

3.شالبند قهوه ای:


شالبند قهوه ای یعنی سوزاندن خامی های جسم و روح و گذر از لحظه های نا آرام و آشوبگر نادانیهاست.شالبند قهوه ای درک لحظه هاست که می تواند زمان را به چنگ آورد و دقایق عمر را دوران ساز نماید .در این مرحله انسان هرگزبه دنبال جدال و نا آرامی نیست در این مرحله قدرت تن در صورتی معنا بخش است که تابع روان باشد و روان نیزبا تکیه به قدرت تن در حال تعالی است. این مرحله را مرحله ی راهبانی می گویند .

 

4. شالبند مشکی :


شالبند مشکی به معنی درک  تاریکی های زمان است زیرا ما اعتقاد داریم که انسان شدن تعلیمات ویژه ای را می طلبد و گذر ازجهل ونادانی یعنی  آگاهی به ظلمت و تاریکی های زمان است. فنون شالبند مشکی یعنی نبرد برای بدست آوردن شایستگی های انسانی و درک نیروهای نهفته و پنهان که زوایای مخفی حیات انسان را تشکیل می دهد.

5.شالبند سرخ:


شالبند سرخ یعنی باروری به جهات مختلف جامعه انسانی و باور به خود آمدن تا مرحله ی خودآئی است .شالبند سرخ فراتر از مرز فنون پرتوآ و قدرت های جسم و روح انسانی است .شالبند سرخ مرحله درک امواج کیهانی و انرژیهای  آسمانی است.در شالبند سرخ قوانین مادی و تصاویر تولید یافته توسط آدمی بر تن و روان انسان اثری از خود به جای نمی گذارد بلکه آنچه که قابل بیان است فقط انرژی و امواج است این مرحله انهدام سردی وجود و ایجاد جوشش در روان است.شالبندسرخ یعنی ابداع و نوآوری از سوی جهانیان بر مبنای یافته و آموخته های پرتوآ که محور آن ابداع 3000 تکنیک ترکیب و عکس العمل سازی است وبه کسی که  این مرحله را پیموده باشد درجه استاد بزرگ تعلق میگیرد.

  • r - - r

کونگ فو یکی از متداول ترین انواع ورزش های رزمی است که از هنرهای رزمی و جنگ های انفرادی کشور چین نشأت گرفته است. کونگ فو یک اسم عام است و اصطلاحی است که هر نوع هنر رزمی که از چین گرفته شده را شامل می شود.

این ورزش رزمی، تمام حرکات آهسته و ظریف، از نحوه گام برداشتن در هر تی چی Tai Chi گرفته تا چرخش سریع و حرکات نمایشی و پرشکوه در ووشو Wu Shu و نیز حرکات سریع در فاصله نزدیک یک مبارز و جنگجوی وینگ چون Wing Chun و هر حرکت دیگر ما بین آنها را شامل می شود.

ترجمه و برگردان مستقیمی در زبان انگلیسی برای این کلمه وجود ندارد.

اما در ترجمه لفظ کونگ Kung به معنای دست یابی یا عمل و فو Fu نیز به معنای شخص با فرد است.

این معنی، دقیقاً می رساند که چرا یک هنرجوی کونگ فو،

  • r - - r

تاریخچه هنر رزمی پرتوآ


در کتیبه های متعلق به داریوش که نقش رستم می باشد(کتیبه ایی که در آن نام اقوام و ایالتهای تحت نظر داریوش آورده شده است) نام قوم پرثوه(پارت) ذکر شده است که یکی از ساتراپ(استان)های آن دوره بوده است. پس ازحمله اسکندر به ایران حکومت هخامنشیان سقوط کردوایران جزو قلمرو اسکندردرآمد، اما سلطه جانشینان اسکندر برایران چندی طول نکشید. در حدود سال 250ق.م در استان پارت (پارتیا،پرثوه)دولت مستقل ایرانی بوجود آمد که به نام موسس آن دولت ارشکان(شکان،اشکانیان)نامیده شد. موسس این دولت ارشک اول سرکرده طایفه آریایی پرنی(اپرنی) بود. بعدها به دنبال طرد کامل سلوکیان از ایران این دولت به تمدن بزرگ تبدیل شد که جزء ششمین دولت و تمدن بزرگ محسوب می شود. و این تاریخ کهن یکی ازقوم های بزرگ ایرانی است.

 پرثوآ ازحیث زبان شناسی:

زبان پهلوی ، پارت ، پرثوی از زبان زند یا اوستایی سر چشمه گرفته که برخی ازلهجات آن را می توان اکنون پامیر سراغ نمود. این زبان پس از انحطاط مرکزی پارت ها راه بسط  و توسعه به ایران گشود و در مناطق شمالی ایران کسب ترقی نموده ، به اوج خود رسید.

زبان پرثوی نه تنها در دوره کوشانیان بلکه معاصر ساسانیان هم خراسان مورد استفاده قرار داشت.زبان شناسان معتقدند بعدها در اثر آمیزش این زبان با لهجات تخاری واسکایی زبان سغدی در حوزه اکسوس پا به عرصه وجود گذاشته و دردوکنار رود آمو،سغدیان وباختر انتشارپذیرفته است. همچنین معتقدند که زبان دری دراثرآمیزش پهلوی،پارتی(پرثوی)باسغدی وتاثیرزبان زند درتخارستان ماوراالنهر وباختر پدیدآمد.زبان پهلوی،زبان پهلویا پهله،پارت،پرثوه پهلوانی زبان متداول دردوره اشکانیان وساسانیان بوده است.پارتها به زبان پهلوی شمالی(پارتی)که تفاوت جزئی باپهلوی جنوبی(پارسیک) دارد سخن می گفتند. و این است دلاوری ایرانیان که 6000 سال پیش هنرپرتوآ(رزم پهلوانی پرثوآ)را فرا گرفته بودند.

 هرودوت مورخ یونانی درمورد ایرانیان چنین می گوید:

ایرانیان راست براسب می نشینند، راست تیر می اندازند و راست سخن می گویند. تیزی تیغه چرخ های ارابه های آنها در نبردها یادآور تدبیر در رزم می باشد.

 

 پرتوآ = اسب سواران جنگجو یا رزم به شیوه پهلوانان زمین

تاریخ پرتوآ: دوران پارت ها یا اشکانیان

 شرح فتوحات این قوم آریایی وحکومت 500ساله آنها پراز دلاوریها وکوششهای این مردم است.کلمه پهلوان و پهلوانی ریشه پارتی است که هرفرد زورمند را منتسب به پارتیا پرتو و پهلو دانسته اند.

اینان مردمی جنگجو و شکارچی بودند. بدین معنی که در زمان ایران باستان، ایرانیان (پرتوآکاران) آن زمان چنان در اسب سواری و تیراندازی مهارت داشتند که در حالی سوار بر اسب حرکت می کردند بسوی دشمنان چه از جلو و چه از پشت تیر می انداختند و به هدف می زدند.ایرانیان قدیم به پرورش روح و جسم از همان ازمنه اهمیت فراوان می دادند و اسب سواری ،چوگان بازی و ورزشهای باستانی مورد اعتنای نسل جوان بود.

درکتاب اول، باب پنجم،اشعیاء در توصیف آریان ها که با دولت آسور می جنگیدند آمده است تیرهای ایشان تیز و تمامی کمانهای آنها زره شده است.میخ های اسبان آنان مانند سنگ خارا و چرخهای ایشان مثل گردباد بشمار خواهد آمد.ایشان مثل شیر ماده و مانند شیران ژیان غرش خواهند کرد.

یا از قول کتزیاس مورخ یونانی نقل شده است که سکاها (قوم آریایی) زنانشان مانند مردان، دلاورو جنگنده بودند.

هنستین مورخ یونانی مینویسد:پارتیها جنگ و شکار را دوست داشتند.این قوم ازدوران طفولیت تابه هنگام کهولت همیشه با ورزش و تمرینات سخت جنگی و شکار بار آمده بودند.

خواننده گرامی, برادر و خواهر آریایی, احادیث اهل بیت علیهم السلام  و تاریخ کهن ایران اسلامی پر از افتخاراتی این چنین است که مطالعه آن توسط هر ایرانی فهیم روحیه آزادگی, اعتماد به نفس, خودباوری, و غرور ملی, را به ارمغان خواهد اورد.
{لطفا نظر فراموش نشود.}

  • r - - r

آشنایی با رشته رزمی پرثوآ


کلمه «پرثوآ» (Parthowa) وازه باستانی ایرانی است که در کتیبه‌های داریوش استفاده شده است و به مرور زمان (در فارسی امروزی) به پهلوانی بدل شده که به معنی «جنگجوی با فضلیت» است که...

  • r - - r